Chronology

Johann Heinrich Reindert van den Noort 1940

1940 Geboren op 7 januari in Kampen als de oudste van vier kinderen van Johann Willem (Willem) van den Noort en Grietje Cornelia ten Kate. Willem is een garagehouder in Kampen.

1946 Johann gaat naar de lagere school in Kampen en blijkt dyslectisch te zijn maar heeft een buitengewone aanleg voor tekenen.

1952 Komt regelmatig op het atelier van de kunstenaar Henk Poeder. Tekent zelf veel IJssel gezichten met bootjes, jazz musici, portretten en interesseert zich vooral in het werk van Pablo Picasso. Is een liefhebber van de watersport en zeilt veel op de rivier de IJssel.

1956 Gaat naar de Auto Technische School in Apeldoorn en volgt hier een technische opleiding.

1958 Schildert zijn eerste olieverf schilderij “Herfst gezicht” 50 x 60 cm in een abstracte stijl.

1960 Maakt voor het nieuwbouw van de Auto Technische School een mozaïek ‘Opmars der Techniek’. Gaat naar de avond academie voor beeldende kunst in Amsterdam en krijgt les van Hens van der Spoel.

1962 Zit in militaire dienst bij de Technische Dienst en volgt tijdens de diensttijd een cursus pottenbakken en maakt een aantal keramische beelden. Zeilt in zijn vrije tijd in een open zeilboot en doet vaak aan zeilwedstrijden mee.

1963 Gaat naar Engeland en werkt als volontair in een autoshowroom in Regentstreet in London. Bezoekt vaak de National Gallery, de Tate Gallery en de Royal Academy voor Art. Is vooral geïnteresseerd in de zeegezichten van William Turner en Constable.

1964 Trouwt met Janna Hoogerhuis en wordt bedrijfsleider bij Vermaats Autobedrijf in Hellevoetsluis.

1965 Geboorte van eerste zoon Johann Willem.

1966 Gaat terug naar Kampen en neemt het autobedrijf van zijn vader over.

1967 Geboorte van tweede zoon Michael Cornelus. Wordt lid van de schilders vereniging “De Varfdeuze” en begint met het schilderen in een kubistische stijl. Maakt naast zeegezichten, portretten, figuren en stillevens.

1968 Wordt secretaris van de De Varfdeuze en blijft dit tot 1985

1972 Laat een zeewaardig zeiljacht bouwen en zeilt vanaf die tijd enkele duizenden mijlen per jaar op zee o.a. naar Denemarken, Engeland, Frankrijk, België, Schotland en Noorwegen .

1975 Vanaf dit jaar richt hij zich uitsluitend nog op het zeegezicht. Maritieme schilderijen, tekenen en aquarellen in een realistische stijl en er volgen een aantal exposities van zijn werk o.a. in Amsterdam, Dronten, Enkhuizen, Hattem, Kampen, Leeuwarden en Zwolle. De realistische periode duurt tot 1984.

1977 Vervuld vanaf dit jaar diverse bestuurlijke functies als voorzitter, secretaris, penningmeester en bestuurslid in o.a. de volgende organisaties: Junior Kamer, technische School Kampen, Christelijke HAO Zwolle (latere Windusheim) , Ondernemers Vereninging en Industriële Club in Kampen, Bovag, Culturele commissies, Commissies voor beeldende kunst, Raaden van Bestuur Otogros BV, Rotary en Nederlandse Orde van Uitvinders.

1979 Bouwt een nieuw en modern autobedrijf op het industrieterrein van Kampen en start in de showroom met het houden van exposities van verschillende kunstenaars zoals o.a. Kees Kieft, Jan Brokkelkamp, Fred Sieger, Karel Appel en vele jonge kunstenaars.

1984 Houdt zijn laatste expositie met realistische werk. Na de expositie vernietigt hij een groot deel van de werken uit zijn realistische periode. Zoekt naar een nieuwe stijl om de natuur van de zee op een hedendaagse manier te kunnen uitbeelden. Bezoek veel tentoonstellingen, kunstbeurzen en musea in binnen en buitenland.

1985 Begint met het schilderen van expressionistische abstracte zeegezichten. Richt met enkele andere kunstenaars, Holland Artadvice, een advies bureau voor beeldende kunst op.

1986 Vaart met zijn boot naar Schotland en komt langs de Farne Ilands. Deze eilanden met de vele zeevogels en zeehonden maken een enorme indruk op hem en er ontstaan een groot aantal schilderijen van de Farnes.

1987 Er volgen een groot aantal solo exposities van zijn werk o.a. bij Tripple Tree Galerie in Amsterdam, Galerie van Hulzen in Leeuwarden, Galerie de Zonnewagen in Oldebroek, in Eilat in Israël en de Gemeentelijke expositie ruimte in Kampen. Er verschijnen publicaties in kranten en kunsttijdschriften o.a. in Kunstbeeld, Kunstwerk Journaal en Tableau.

1988 Zeilt met het zeiljacht Zevalk II naar Noorwegen en komt in een zware storm terecht. De storm is een inspiratie bron voor tientallen schilderijen. Vanaf het zeilschip de Windspirit langs de bovenwindse eilanden in de Caribische zee maakt hij voor het eerst een diepzee duik. Deze duik werd hem bijna fataal, maar hij heeft vanaf nu ook de onderwater wereld ontdekt er hiervan ontstaan ook vele kunstwerken.

1991 Begint met het maken van beeldhouwwerken met als uitgangspunt zeevogels, krabben en vissen.

1993 Houdt zijn eerste expositie van uitsluitend beeldhouwwerken bij galerie de Zonnewagen in Oldebroek.

1994 Wordt erelid van de Bovag wegens grote bestuurlijke verdiensten in het Bondsbestuur en als voorzitter van district Oost Nederland.

1995 Tijdens de overstromingen in Nederland doet hij de uitvinding van de drijvende waterkering en ontvangt hiervoor een jaar later o.a. de gouden medaille voor de best civiel technische uitvinding in de wereld voor dat jaar.

1996 Verkoopt het autobedrijf en gaat zich uitsluitend richten op de beeldende kunst en zijn uitvinding. Ontvangt 6 internationale awards voor de uitvinding van de zelf sluitende waterkering. 

1997 Is mede organisator van vele belangrijke exposities in de Gemeente Kampen o.a. van Pablo Picasso, Mark Charchall, Kees van Bohemen, Karel Appel, Jeroen Krabbe, Narcis Sernyà en Hens van der Spoel. Houdt lezingen over beeldende kunst en opent regelmatig een tentoonstelling.

1998 Vindt de Getijde Waterkracht Turbine uit.

2000 Naar aanleiding van de milieuramp met de Erica op 28 december 1999 voor de Franse kust vindt hij het Oil Recovery Vessel uit en krijgt hiervoor de Infra Tech Innovatieprijs 2001 van de minister van Verkeer en Waterstaat.

2001 Ontwerpt het Rotating Floating Airport als een alternatief voor Schiphol in de Noordzee en doet samen met Ingenieursbureau Royal Haskoning en de TU Delft een haalbaarheidsstudie naar dit vliegveld. Publicatie in De Staatscourant van 15 oktober 2004.

2003 Geeft gastcolleges en houdt lezingen voor universiteiten en technische hogescholen over kunst en innovatie. Maakt voor zijn innovaties veel buitenlandse reizen o.a. naar, Amerika, Australie, Argentinië, Maleisië, Thailand en Vietnam.

2004 Zijn vrouw Janny overlijdt plotseling op 5 juni.

2005 Start zijn eigen galerie in Huys der Kunsten, Voorstraat 20, Kampen.

– Naar aanleiding van de tsunami milieu ramp in Azië ontwikkeld hij de Twin Wing Tsunami Barrier.

– Ontvangt de koninklijke onderscheiding van “Ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw.

– Houdt een overzichtstentoonstelling in de Gemeentelijke Expositieruimte Kampen

2007 Trouwt op 8 mei met Anna Petronella Plas.

2008 Ontwikkeld een nieuw model van de Zelf Sluitende Waterkering (SCFB Self Closing Flood Barrier)

2010 Ontwikkeld de Self Closing Flood Door (SCFDoor).

2012. Ontvangt de Wall Street Journal Technological Innovation Award voor het ontwerp van de Twin Wing Tsunami Barrier in de USA.

2013. Ontvangt de Edison Award voor de Twin Wing Tsunami Barrier in Chicago in de USA.

2014. Ontvangt de Erelegpenning in Zilver van de stad Kampen.

2017. Ontvangt een eervolle vermelding voor het schilderij ‘Boot vluchtelingen op de expositie ‘Water verbind’.